Qu'est-ce qu'un bon élève ?
.
***
Après avoir consulté les étapes décrites dans le projet IGS-FP-TUL-2009 ci-dessous, interrogez vos parents ou vos proches sur leur définition du "bon élève ' et comparez-la avec votre propre définition.
***
Vnímaní dějin didaktiky jako metakognitivní funkce při výuce a učení cizího jazyka
Uvod - definice :
Kognice - Strategie učení cizímu jazyku :
Strategie přímé : paměťové, kognitivní, kompenzační.
Strategie nepřímé metakognitivní, afektivní, sociální.
Co je to metakognice?
Definice Pedagogického slovníku (Portál 1998), kde je pojímána jako způsobilost člověka plánovat, monitorovat, vyhodnocovat postupy, jichž sám používá, když se učí a poznává. Jde o činnost vědomou, která vede člověka k poznání "jak sám postupuji, když poznávám svět".
http://www.metakognice.cz/?sekce=otazky#o1
Kateřina Vlčková
Proč je důležitá, podstatná ?
Společný evropský referenční rámec pro jazyky nabídne učitelům a žákům nové přístupy k učení a vyučování cizího jazyka. Jeden z nich je Evropské jazykové portfolio, který umožní sebehodnocení žáka a postavení jeho individuálních jazykových cílů. Žák musí být schopen stručně popisovat své jazykové úrovně a budovat strategie jak se dostat na vyšší úroveň v rámci spolupráce s učitelem. Procesy sebehodnocení a budování individuální strategie učení patří k všeobecné doméně konstruktivismu (Vygotski a Piaget : sociální a afektivní strategii) a specifikované doméně metakognice.
PORTFOLIO :
- „obsahuje seznam kritérií k sebehodnocení „ (jazykový pas)
- „dokumentuje proces učení“+“podává informace o individuálních cílech“+“informuje o důležitých jazykových a interkulturních zkušenostech“ (jazykový životopis)
- (Soubor dokumentů a prací) je sbírkou osobních prací, které názorně dokládají, jakých výsledků jste dosáhli.
Práce se zabývá jak kvalitativním (ktery strategie) tak kvantitativním (tj. kolik strategií a jak často) a výzkumem strategií učení CJ pomocí :
1 - dotazník, inventář strategií, techni-ky :
http://www.uni-weimar.de/sz/franzoesisch/autoapp/strat/strat.html
2 - nestrukturovaných volných výpovědí, skupinových interview a interview s rodiče.
réponses des élèves
Le bon élève |
Le mauvais élève |
Il écoute le prof- zaměření pozornosti |
Il n’est pas attentif, ne sait pas se concentrer, se laisse distraire par son voisin zaměření pozornosti |
Il répond aux questions - Procvičování |
Il ne réfléchit pas odklad mluvené produkce a zaměření na poslech |
Il pose des questions- Dotazování – spolupráce obdržení pomoci- požádání o vysvětlení nebo verifikaci |
Il a oublié les leçons précédentes - Správné opakování |
il est curieux – Dotazování / Empatie |
|
Il travaille dur, il fait ses devoirs - Příprava a plánování učení |
Il arrive en retard en cours - organizování a uspořádávání učení |
Il a de bonnes idées, il propose des activités - výběr tématu |
Il est mal élevé, vulgaire uvědomování si myšlenek a pocitů druhých empatie |
Réponses des parents :
Il est actif - Procvičování |
Il n'est pas préparé - plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
Il est attentif zaměření pozornosti |
Il est indifférent - zaměření pozornosti |
Il est préparé Správné opakování - plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
Il est impertinent - spoluprace |
il se prépare organizování a uspořádávání učení - plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
Il il ne fait pas ses devoirs- plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
il coopére - Spolupráce |
irrégulier - ) organizování a uspořádávání učení |
il est exact (ponctuel) organizování a uspořádávání učení |
stupide |
il s´amuse en étudiant – relaxace pomocí smíchu |
- hypocrite, suffisant, - empatie |
- fait preuve d´empathie,tolerant, - uvědomování si myšlenek a pocitů druhých |
vulgaire,- empatie |
Travailleur - Procvičování |
paresseux - Procvičování |
Résistant (odolny) Sebepovzbuzování |
copie les devoirs - organizování a uspořádávání učení |
- apporte ses livres, cahier d´exercices, dictionaire et stylo - dělání si poznámek – shrnutí - zdůrazňování |
ambitieux, - empatie |
Přehledová tabulka strategií učení cizímu jazyku (podle Oxford 1990)
Paměťové strategie |
Vytváření mentálních spojů |
seskupování, shlukování |
asociování, propojování |
||
umístění nového slova do kontextu |
||
Používání vizuálních a auditivních reprezentací |
používání vizuálních představ |
|
sémantické mapy |
||
používání zástupných asociačních klíčových slov |
||
fonetické reprezentace |
||
Správné opakování |
strukturované opakování |
|
Využívání činnosti |
používání vjemů a fyzického ztvárnění |
|
mechanické techniky |
||
Kognitivní strategie |
Procvičování |
opakování, napodobování |
formální procvičování fonetického a grafického systému |
||
rozpoznávání a používání frazeologických obratů a vzorů |
||
kombinování jazykových struktur |
||
procvičování v přirozeném kontextu |
||
Přijímání a produkce CJ sdělení |
rychlé uchopení hlavní myšlenky (zběžné a hloubkové čtení) |
|
používání vnějších podpůrných prostředků přijímání (porozumění) a odesílání (produkce) CJ sdělení |
||
Analyzování a logické usuzování |
dedukce |
|
analyzování výrazů |
||
kontrastní mezijazykové analyzování |
||
překládání |
||
mezijazykový transfer |
||
Vytváření struktur pro vstupy a výstupy |
dělání si poznámek |
|
shrnutí |
||
zdůrazňování |
||
Kompenzační strategie |
Inteligentní odhadování |
používání lingvistických vodítek |
používání nelingvistických vodítek |
||
Překonávání omezení v mluvení a psaní |
přechod do mateřského jazyka |
|
obdržení pomoci |
||
používání mimiky či gestikulace |
||
vyhýbání se komunikaci zcela či částečně |
||
výběr tématu |
||
přizpůsobení si nebo přiblížení se CJ sdělení |
||
vytváření neologismů |
||
používání slovního opisu nebo synonym |
||
Metakognitivní strategie |
Zaměření učení |
vytváření si přehledu a propojování s již známým materiálem |
zaměření pozornosti (řízená a selektivní pozornost) |
||
odklad mluvené produkce a zaměření na poslech |
||
Příprava a plánování učení |
poznávání, jak probíhá učení jazyku |
|
organizování a uspořádávání učení |
||
stanovování cílů a dílčích úkolů (krátkodobé a dlouhodobé) |
||
identifikace účelu úkolu (účelově cílený poslech, čtení, psaní, mluvení) |
||
plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
||
vyhledávání příležitostí k používání jazyka |
||
Evaluace učení |
sebepozorování |
|
sebehodnocení |
||
Afektivní strategie |
Snižování úzkosti |
používání progresivní relaxace, hloubkového dýchání, meditace |
relaxace hudbou |
||
relaxace pomocí smíchu |
||
Sebepovzbuzování |
tvorba pozitivních výroků |
|
rozumné přijímání rizika |
||
odměňování sebe sama |
||
Práce s emocemi |
naslouchání svému tělu |
|
používání kontrolního záznamu pro emoce, postoje, motivaci |
||
psaní si deníku o učení jazyku |
||
prodiskutování pocitů týkajících se CJ a jeho učení |
||
Sociální strategie |
Dotazování |
požádání o vysvětlení nebo verifikaci |
požádání o opravování |
||
Spolupráce |
spolupráce s vrstevníky |
|
spolupráce se zdatnými mluvčími cizího jazyka |
||
Empatie |
rozvíjení kulturního porozumění |
|
uvědomování si myšlenek a pocitů druhých |
svp.muni.cz/download.php?docId=391
3- Další materiál k výuce CJ
- gramofon - metoda linguaphone (+/- 1930)
- Učebnice " Prvni kroky do franstniny " (+/- 1930)
Zavěr :
Jak znalost dějin didaktiky může také patřit k metakognice?
protože doplní :
- sebepozorování,
- poznávání, jak probíhá učení jazyku
- identifikace účelu úkolu
afektivní strategie :
- prodiskutování pocitů týkajících se CJ a jeho učení
Socialní strategie :
rozvíjení kulturního porozumění
uvědomování si myšlenek a pocitů druhých
***
Compte rendu du projet :
DĚJINY DIDAKTIKY JAKO METAKOGNITIVNÍ FUNKCE PŘI VÝUCE CIZÍHO JAZYKA
Tento článek prezentuje výzkumnou práci v rámci interního grantu Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické, TUL (Interní Grantová Soutěž-IGS-FP-TUL-č. 114/2009 -Č.j.:.KRO/231/2009). Jejím cílem je poukázatna vývoj metodiky výuky a studia jazyků v celé historii z pohledu metakognitivní strategie. Tato strategie, zde prezentována jako výsledek výzkumu, je přítomna v klasifikaci R. Oxford jako způsob jak řídit a plánovat učení.
THE HISTORY OF METHODOLOGIES AS A METACOGNITIVE STRATEGY
This paper presents research work in the frame of the Faculty Internal Grant (Interní Grantová Soutež –IGS-FP-TUL-č. 114/2009 -Č.j.:KRO/231/2009.). Its objective is to point out the value of the evolution of learning and teaching methodologies throughout history as a meta-cognitive strategy. This strategy, here presented as the result of the research, is already present in R. Oxford’s classification as a particular way to arrange and plan learning.
ACC JOURNAL XVI - Issue B - 2/2010 - pp. 24-29. ISSN 1803-9782
***
Antonín Bernášek, Učebnice francouzského jazyka pro první ročník obchoních akaemií, Nákladem české grafické unie A.S. V Praze, 1939, quatrième édition 1947 :
A la quatrième leçon (pp.9-10), le manuel propose un texte source intitulé :
1. Un bon élève
Un bon élève vient régulièrement à l'école tous les jours et arrive exactement à l'heure. Il n'est jamais parmi les retardataires: il est exact. Il ne s'absente que quand il est malade: il est assidu. Il ne tache jamais ses cahiers. Il n'écorne ni ne déchire ses livres, il ne gâte non plus ses autres objets: il est soigneux et propre. Il a tout en bon ordre, il n'oublie rien.
Pendant la leçon, le bon élève ne regarde pas par la fenêtre. Il ne bavarde jamais avec ses voisins. Il écoute les explications du maître. Il n'est point distrait: il est attentif. Il ne se retourne pas à chaque instant et ne baille pas quand ses camarades font attention. Il est laborieux, il n'est pas paresseux. Il est studieux et travailleur. Il ne dérange personne. C'est pourquoi il n'a guère de mauvaises notes, il n'a que des bonnes notes. Il est très gentil avec tous, il n'est impoli envers personne.
Voilà quelle est sa maxime: "Quand on fréquente la même école et qu'on travaille ensemble, on doit se regarder et s'aimer comme des frères." C'est un bon compagnon.
***
Un exemple de bons apprenants : les Monty Python
Publikováno 13. 4. 2008
Un autre apprenant plein de ressources et n'ayant pas peur d'expérimenter de nouvelles méthodes :
APPRENDRE UNE LANGUE - CYPRIEN
***
Dernière mise à jour : 22 / 04 /2018